Cilj projekta: povećati znanje i svjesnost o važnosti promocije zdravlja i prevencije bolesti na području Grada Jastrebarskog i Zagrebačke županije te RH, a posebno promicati mentalno zdravlje i mentalno zdravstvenu pismenost.

Provođenje projekta riješit će se problem aktualno nedostupnih aktivnosti koje bi osnaživale sve ključne dionike te problem nedovoljne svijesti šire javnosti o važnosti promocije zdravlja i prevencije bolesti.

Što je FRIENDS program?

FRIENDS Resilience program prepoznat je od Svjetske zdravstvene organizacije (World Health Organisation) kao najbolja praksa u promociji mentalnog zdravlja od najranije do odrasle dobi. Djeci, ali i odraslima je zanimljiv i zabavan jer koristi najnovija znanja i inovativne tehnike temeljene na kognitivno – bihevioralnoj terapiji koje imaju dokazan učinak u promociji razvoja zdravih navika u području mentalnog zdravlja.

FRIENDS se kao znanstveno dokazana praksa za prevenciju razvoja anksioznosti i depresivnosti te promociju mentalnog zdravlja u zajednici provodi Kanadi, Novom Zelandu, Ujedinjenom Kraljevstvu, Nizozemskoj, Finskoj, Norveškoj, Švedskoj, Hong Kongu, Kini, Sjedinjenim Američkim Državama, Portugalu, Grčkoj, Cipru, Meksiku, Peruu, Brazilu, Japanu, Koreji, Tajvanu i Maleziji i prolazi kontrolna ispitivanja u mnogim drugim zemljama. Udruga za logopedsku i psihološku podršku „Ježeva kućica“ po prvi put će ga provoditi u Hrvatskoj.

Hrvatski je 16. jezik na koji je FRIENDS preveden, a Jastrebarsko prvi grad u Hrvatskoj u kojem se provodi.

Zašto FRIENDS program?

Rezultati istraživanja i na globalnoj[1] ali na nacionalnoj[2][3][4] razini nam pokazuju da su zabrinutost, strahovi, anksioznost i depresivnost kod djece i mladih u porastu. Dodatno je njihovo mentalno zdravlje opteretila i  pandemija COVID-19.

Svi ovi rezultati ukazuju na izuzetnu važnost prevencije ovih poremećaja u što ranijoj dobi.

Što je anksioznost?

Anksioznost je uobičajena ljudska emocija. U nekim fazama života svi ćemo se osjećati anksiozno dok se suočavamo sa teškim situacijama. Jedan od načina na koji možemo razumjeti anksioznost jest da je usporedimo sa još jednom uobičajenom emocijom koju smo svi upoznali, strahom. Strah ćemo iskusiti kad smo izloženi stvarnoj, neposrednoj opasnosti, primjerice, kad ispred nas snažno zakoči automobil. S druge strane, anksioznost je više općenita emocija koja je ponekad pretjerana u odnosu na prijetnje iz okoline. Umjesto da bude usmjerena prema trenutnoj situaciji, anksioznost je obično povezana sa brigom o budućnosti. Drugim riječima, anksioznost je obično povezana sa očekivanjem budućih teškoća.

Djeca i mladi osjećaju različite razine anksioznosti i nose se s njom na više ili manje učinkovit način. Korisno je zapamtiti da su određene razine anksioznosti adaptivne i zdrave (npr. lagana anksioznost prije ispita ili javnog nastupa pomaže nam da se za njih pripremimo), a neki strahovi su prilično uobičajeni za određenu razvojnu dob (primjerice, kod mlađe djece su prisutniji strahovi od duhova, povreda, nekih prostora ili životnja, dok se djeca od osme godine nadalje više plaše realnih stvari, primjerice da ih netko ne voli, da će zakasniti i sl.).

Anksioznost postaje problem kada sprečava djecu od uživanja u uobičajenim životnim iskustvima na dulji vremenski period (npr. škola, odnosi s vršnjacima i obiteljske interakcije). Postoji nekoliko znakova anksioznosti i ti znakovi se razlikuju u broju, frekvenciji i intenzitetu. Pojedinac će rijetko pokazivati sve znakove anksioznosti i važno je da potraži pomoć dok su teškoće još uvijek male. Najčešće su ti prvi simptomi česte trbuhobolje, glavobolje, općenito tjelesni simptomi i teškoće sa usnivanjem i spavanjem.

Depresija

Neka djeca koja su iskusila anksioznost mogu također patiti i od depresije. Psihologijska istraživanja diljem svijeta pokazuju snažnu povezanost između depresije i anksioznosti kod djece i adolescenata. Ipak, unatoč postojanju snažne povezanosti između njih, ovi poremećaji se temeljno razlikuju, posebno u odnosu na dob pojavljivanja, trajanje i povezane karakteristike.

Ona djeca koja doživljavaju i anksioznost i depresiju obično su starija. Također, u slučajevima u kojima anksioznost i depresija postoje zajedno, obično se pokazuje da su simptomi anksioznosti nastali prije simptoma depresije. Kao takva, anksioznost može ponekad biti upozoravajući znak za mogućnost razvoja depresije. Zato je toliko važno prevenirati i tretirati anksiozne teškoće – čineći tako možemo prevenirati buduću pojavu depresije.

Depresija se definira kao emocionalno stanje koje označava velika tuga i bojazan, osjećaji bezvrijednosti i krivnje, povlačenje od drugih, promjene u obrascima spavanja, gubitak apetita, gubitak interesa i uživanja u uobičajenim aktivnostima. Kao što smo svi iskusili anksioznost, tako ćemo vjerojatno iskusiti određenu razinu tuge tijekom našeg života, iako ne u intenzitetu ili frekvenciji koja bi ukazivala na dijagnozu depresije.

Postoje neke varijacije u simptomima i znakovima depresije tijekom života. Djeca koja doživljavaju depresiju mogu se činiti uzrujana i ne mogu sjediti mirno. Mogu biti pretjerano aktivna ili agresivna. Kod nekih adolescenata, depresija se ponekad manifestira kao pesimistično, antisocijalno ponašanje i osjećaj nerazumijevanja od strane drugih.

Kako FRIENDS program funkcionira?

Tako da zapravo prepoznaje rizične čimbenike za pojavu anksioznosti i depresivnosti kod djece i mladih te osnažuje zaštitne čimbenike kako bi se razvile i učvrstile zdrave navike u području mentalnog zdravlja.

[1] Metaanaliza 29 studija koja uključuje preko 80.000,00 mladih cijelog svijeta (Racine, N. et al., 2021);

[2] Hrvatski zavoda za javno zdravstvo provelo istraživanje tijekom predpandemijske 2019. godine gdje rezultati pokazuju značajan porast broja mladih (16 g) sa depresivnim simptomima u odnosu na 2011.godinu

[3] Istraživanje Filozofskog fakulteta tijekom pandemije Filozofskog fakulteta u Zagrebu provedenog na učenicima od 1. razreda osnovne do 4.razreda srednje škole (Jokić Begić et. al., 2020.). pokazalo da 10% djece i mladih ima izrazito visoku tjeskobu , depresivnost i stres, a svaki treći smatra da će mu trebati stručna pomoć.

[4] Istraživanje Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba iz 2021. na više od 22.000 djece uzrasta osnovne škole utvrdilo je da devet posto djece ima klinički značajnu depresivnost i anksioznost, a 14 posto ima klinički značajne simptome iz okvira PTSP-a nakon proživljenog potresa i u tijeku pandemije. Također, čak 50 posto djece ima smetnje koncentracije, više od 50 posto djece ima osjećaj praznine i tuge.

RIZIČNI ČIMBENICI ZAŠTITNI ČIMBENICI
Temperament

Razvoj mozga

Životni izazovi

Razvojne promjene

Sigurna privrženost – bezuvjetna ljubav, osjećaj sigurnosti,
sigurni izrazi lica, fizička povezanost s roditeljem, dobivanje pohvalaFizičko zdravlje, uključujući zdravu prehranu i san

Optimizam

Socio – emocionalne vještine

Trening pažnje

Prijateljstva

Povezanost sa školom i procjena truda

Povezanost sa obitelji

Povezanost sa zajednicom

Prevencija utemeljena na dokazima

Koji su glavni principi koje FRIENDS uči djecu?

  • Svi osjećaji su u redu.
  • Možemo odabrati usmjeravati pažnju sa svojim 5 osjetila i usmjeriti se na pozitivno.
  • Možemo odabrati zamijeniti nekorisne (crvene) misli korisnima (zelenima).
  • Možemo odabrati zamijeniti „palac dolje” ponašanja „palac gore” ponašanjima
  • Možemo izabrati naše vrijednosti, uzore i mreže podrš

Koje su koristi od FRIENDS programa?

  • Istraživanja su pokazala da je FRIENDS uspješan u:
    • Prevenciji nastanka, ali i smanjenju simptoma anksioznosti i depresije kod djece, mladih i odraslih
    • Stečene vještine otpornosti se zadržavaju i 6 godina nakon završetka programa, posebno ako učitelji i roditelji i dalje potiču vježbanje tih vještina
    • Čak i djeca koja nauče ove vještine u dobi od četiri godine dugotrajno ih zadržavaju

Kako program funcionira?

  • Uči djecu životnim vještinama i suočavanjem sa izazovnim situacijama
  • Uči djecu vještinama nošenja sa stresom
  • Razvija samoregulaciju emocija i vještine samoumirivanja
  • Potiče samopouzdanje i empatiju
  • Gradi pozitivne socijalne mreže i identificira uzore
  • Identificira vrijednosti koje promiču dobre životne odabire
  • Poboljšava stavove prema učenju i školskom uspjehu
  • Uči djecu dobrim odnosima s vršnjacima i smanjuje vršnjačko zlostavljanje

Program je podijeljen u 4 modula po dobi, odnosno:

  • Fun Friends za djecu vrtićke dobi
  • Friends for Life za djecu osnovnoškolske dobi
  • My Friends Youth za mlade
  • Adult Resilience za odrasle

 

Svi moduli imaju za cilj osnažiti psihološku otpornost na životne stresove na individualnoj i obiteljskoj te na razini zajednice.

Program je razvijen od strane svjetski prepoznate stručnjakinje iz područja dječje psihologije dr. Paule Barret i njenog tima psihologa i drugih stručnjaka, a Ježeva kućica je osigurala licencu ovog svjetskog programa te educirala facilitatore (psihologe, logopede, pedagoge i socijalne pedagoge) za dosljednu primjenu ovog programa. U sklopu projekta preveden je i prilagođen sadržaj kompletnog programa za sva četiri uzrasta.

Svaki modul se može provoditi u različitim vremenskim mogućnostima:

  • 1,5 sat tjedno (8 radionica i dvije booster radionice)
  • 45 minuta tjedno (16 radionica i četiri booster radionice);
  • Dnevni susreti od 15 minuta, gdje se ista aktivnost ponavlja svakodnevno nekoliko tjedana, koristeći nove primjere dok vještine ne postanu druga priroda;
  • Programi školskih praznika – po 2 sata kroz 5 dana; i/ili
  • Intenzivno provođenje – kroz 3 puna dana, nakon čega slijedi i dan za ojačavanje usvojenih vješ

Što se očekuje od roditelja i skrbnika tijekom programa?

Roditelji sudjeluju u programu u dva navrata, jedan početkom samog programa kako bi mogli saznati više o onome što će djeca i mladi savladavati kroz program i drugi tijekom ili na kraju programa za pregled naučenog i pružanje podrške djeci i mladima u daljnjoj primjeni naučenog kroz odrastanje i to u predavanjima vezanim za program.

Dodatno, djeci i mladima će, osim samih radionica, biti osiguran i pristup e-priručniku kroz koji ćete zajednički, kod kuće, moći prolaziti kroz aktivnosti i igre za cijelu obitelj! Osigurajte vrijeme gdje ćete moći zajedno s djecom provesti te zadatke i koji će vam omogućiti da podržite djecu u stjecanju ovih novih vještina te gdje ćete moći se još kvalitetnije povezati sa svojim najmlađima.

Provođenje programa je za vašu djecu i vas u potpunosti besplatno i financirano sredstvima Europske unije iz Europskog socijalnog fonda te Državnog proračuna.

Imate još pitanja? Obratite nam se!

Naziv projekta: Promocija mentalnog zdravlja djece i mladih u zajednici „FRIENDS“

Nositelj projekta: Udruga za logopedsku i psihološku podršku „Ježeva kućica“

Partneri na projektu: Grad Jastrebarsko * Dom zdravlja Zagrebačke županije* Zavod za javno zdravstvo Zagrebačke županije

Ukupna vrijednost projekta: 490.314,90 kn (85% financirano sredstvima Europskog

socijalnog fonda, a 15% financirano sredstvima Državnog proračuna). Projekt je sufinanciran u stopostotnom iznosu.

Web stranica udruge: www.jezevakucica.hr

Web stranica projekta: www.FRIENDS.hr

Kontakt broj telefona: 091 610 8796

E-mail friendsjezevakucica@gmail.com

Više o fondovima Europske unije možete saznati na www.strukturnifondovi.hr.

Aktivnosti na projektu u koje će biti uključena djeca i roditelji:

–  1. Provedba seminara za facilitatore promocije mentalno zdravstvene pismenosti FRIENDS u zajednici

–  2a. Radionice za djecu za mentalno zdravstvenu pismenost FRIENDS

–  Radionice za predškolsku djecu, djecu 2. razreda osnovne škole

–  2b. Radionice za mlade za mentalno zdravstvenu pismenost FRIENDS

–  Radionice za učenike 7. razreda osnovne škole, 2. i 3. razreda srednje škole

–  2c. Predavanja za skrbnike o mentalno zdravstvenoj pismenosti djece i mladih FRIENDS

–  3. korištenje e-priručnika za djecu i mlade

–  4. podjela besplatne slikovnice za djecu

–  5. Kampanja Friends Resilience (10.10. Dan mentalnog zdravlja)